چند بار در هفته باید نوزاد را حمام کنیم

آیا باید نوزاد خود را هر روز حمام کنیم؟

حمام کردن یکی از راههای اصلی برای تمیز و پاکیزه ماندن بدن است. در بزرگسالان،روند استحمام متفاوت است؛ شخصی هر روز، شخص دیگر یک روز در میان و  برخی هفته ای یکبار حمام می‌کنند. بنابراین وقتی بحث استحمام نوزاد مطرح می‌شود، والدین نمی‌دانند فاصله زمانی مناسب بین حمام های نوزاد چقدر است.

در هفته چند بار نوزاد را به حمام ببریم؟

برخی از نوزادان پس از استحمام، خواب راحتی را تجربه می‌کنند. به همین دلیل بیشتر والدین حمام کردن را در روتین روزانه نوزاد خود قرار می‌دهند. اما باید در نظر داشته باشید که استحمام بیش از حد می‌تواند مشکلاتی را به بار بیاورد. توصیه شده است نوزاد را پس از افتادن بند ناف، هر دو روز یکبار حمام کنید. اگر نوزاد شما پسر است و تازه او را ختنه کرده اید، بهتر است تا بهبودی زخم او، از استحمام وی صرف نظر کنید.

همچنین در نظر داشته باشید اگر نوزاد شما دچار اسهال شده است( به صورتی که مدفوع از کناره های پوشک به بیرون نشت می‌کند) یا در شرایطی قرار گرفته که باعث شده است که از حالت عادی آشفته تر باشد، باید از استحمام نوزاد خود صرف نظر کنید و آن را به زمان دیگری موکول کنید.

برای نوزادان در سال اول زندگی، 3 بار حمام کردن در هفته کافی به نظر می‌رسد. همچنین تحقیقات نشان داده است که به تاخیر انداختن اولین حمام نوزاد تا 24 ساعت پس از تولد به دلیل افزایش احتمال شیردهی و جلوگیری از کاهش دمای بدن نوزاد تازه متولد شده، مفیدتر و بهتر است. در ابتدای تولد تعویض پوشک و تمیز کردن صورت و دور دهان نوزاد ( ریختن شیر و آب دهان) کافی است. با بزرگ تر شدن نوزاد و سینه خیز حرکت کردن او می‌توانید تعداد دفعات حمام کردن او را زیاد کنید. اگرچه زیاد هم حساسیت نشان ندهید، باکتری ها و میکروب ها خیلی هم خطرناک و مضر نیستند.

زمانی که کودک شما به سن نوپا ( 12-36 ماهگی) رسید، کاوش در محیط اطراف را شروع کرده ممکن است به هرچیزی که می‌بیند دست بزند یا آن را در دهان خود فرو کند. هنگامی که کودک شما چنین فعالیت هایی را انجام می‌دهد، باید اصول بهداشتی رعایت شود اما نه با زیاد کردن تعداد استحمام کودک. شما باید همچنان تعداد حمام کردن کودک را کم نگه دارید و در عوض به کودک خود شیوه شستن دست با صابون یا مایع دستشویی را آموزش دهید و پس از هر بار بازی کردن به او یادآوری کنید که دستش را بشوید.

مقاله پیشنهادی در این بخش : مهمترین نکات حمام کردن نوزاد 

در هفته چند بار نوزاد را به حمام ببریم؟

چرا نباید نوزاد را هر روز به حمام ببریم؟

·       میکروب های مفید از بین می‌روند: درست است که استحمام باعث از بین رفتن باکتری ها می‌شود، اما باید در نظر داشته باشید که میکروب های مفید برای بدن نوزاد را هم از بین می‌برد. این میکروب ها سیستم ایمنی بدن نوزاد شما را تقویت می‌کند و به او در مقابله با ویروس ها و یا شرایطی مثل آسم و آلرژی کمک می‌کند.

·       مشکلات مربوط به مو: شامپو با جدا کردن روغن از مو آن را تمیز می‌کند. برخلاف بزرگسالان همین روغن است که به موی کودکان شادابی و طراوت می‌بخشد و شامپو زدن بیش از حد به موی نوزاد و کودک باعث خشکی آن شده و چهره بدی به موی دختربچه ها و کودکانی که موی فر دارند می‌دهد. اگر همچنان نمی‌خواهید تعداد دفعات استحمام کودک خود را کم کنید، یا از شامپو های ملایم مخصوص نوزاد استفاده کنید یا هنگام استحمام موهای کودک را با آب خالی شستشو دهید. همچنین در صورتی که نوزاد دچار عارضه سبوره  یا کلاه گهواره(شوره سر در نوزادان) شده است، شستشو روزانه مو برای کاهش خارش مفید است.

·       این کار زمان بر است: اگر فرزندانتان دوقلو هستند، استحمام روزانه آن ها نیازمند وقت و حوصله زیادی است. به طور کلی حمام کردن کودکان زیر 4 سال نیازمند دقت و توجه زیاد والدین است تا کودک در وان حمام دچار حادثه ناگواری نشود. استفاده از یک تشت کوچک برای حمام کردن کودک کافی است و ایمن تر است. در نظر داشته باشد که حلقه های حمام یا صندلی مخصوص، ضامن ایمنی نوزاد نیست و این وسایل تنها برای پشتیبانی استفاده می‌شوند نه برای جلوگیری از غرق شدن.

·       خشک شدن پوست: حمام کردن مکرر نوزاد باعث خشک شدن پوست شده و بیماری پوستی مثل اگزما را تشدید می‌کند. برای کنترل اگزما مرطوب نگه داشتن پوست و کاهش تعداد دفعات حمام کردن الزامی است. نکته قابل ذکر این است که آب به تنهایی مشکلات پوستی را تشدید نمی‌کند، بلکه عامل اصلی تشدید صابون و مواد پاک کننده ای است که برای استحمام استفاده می‌شود. صابون و مواد شوینده رطوبت پوست را جذب می‌کند و به همین دلیل پوست را خشک و حساس می‌کند. در شرایطی که نوزاد بیماری پوستی دارد، باید حتما 2 الی 3 روز بین حمام های او فاصله بیاندازید. می‌توانید از صابون های مرطوب کننده که از چربی حیوانات، نمک ها و گیاهان تهیه می‌شود و بدون رنگ و مواد معطر است استفاده کنید. این صابون ها کمتر باعث خشکی پوست می‌شوند.

 توصیه میکنیم که بلاگ راهنمای جامع خرید حوله نوزاد را نیز حتما مطالعه فرمایید.

چرا نباید نوزاد را هر روز به حمام ببریم؟

حمام کردن نوزاد به هدف خواب بهتر

پس از استحمام نوزاد خود، پوست آن را به آرامی با یک حوله نرم و لطیف خشک کنید و از کشیدن حوله به صورت سفت و خشن روی پوست حساس نوزاد خودداری کنید. این گونه احتمال آسیب پوستی را کم می‌کنید. در حالتی که هنوز پوست نوزاد مرطوب است، از لوسیون یا مرطوب کننده مناسب استفاده کنید و سپس دوباره با حوله به آرامی پوست نوزاد را خشک کنید. در نظر داشته باشید که در صورت بروز حساسیت نوزاد به سرلاک غلات جو دوسر، از استفاده هر گونه  لوسیون و محصول پوستی ای که حاوی این ماده است( آرد بلغور جو دوسر) بر پوست کودکتان خودداری کنید.

حمام کردن نوزاد به هدف خواب بهتر

حمام کردن نوزاد تازه متولد شده

توصیه شده است تا هنگامی که بند ناف نوزاد شما نیفتاده است، استحمام کردن نوزاد را به تاخیر بیاندازید. در صورت ضرورت، با یک اسفنج نرم و مرطوب نوزاد را تمیز کنید. غوطه ور شدن در آب ناحیه بند ناف را بیش از حد مرطوب می‌کند و احتمال عفونت و ترشحات را افزایش می‌دهد و همچنین جدایی بند ناف از پوست را به تاخیر می‌اندازد. به علاوه لزومی ندارد بند ناف و اطراف آن را با الکل یا هر ماده ضد عفونی کننده دیگر تمیز کنید.

در انتها به شما توصیه میکنیم که برای مشاهده انواع مدل‌های مختلف حوله نوزاد با طرح و قیمت‌های گوناگون به صفحه حوله و خشک کن مراجعه فرمایید.

سخن پایانی

متخصصان اعلام کرده اند در سال اول تولد، 3 یار حمام کردن در هفته کافی است. با این حال دفعات بیشتر حمام کردن نیز خوب است اما باید در نظر داشته باشید که استفاده از محصولات شوینده و صابون را باید به حداقل برسانید، طول مدت هر بار حمام را کوتاه کرده و پس از حمام روی پوست حتما از مرطوب کننده استفاده کنید. از ایجاد کف زیاد در وان یا تشت(لگن) جلوگیری کنید، زیرا می‌تواند احتمال عفونت مجاری ادراری را افزایش دهد.

 

مطلب های تصادفی